PORTFOLIO

Portfolio je složka prací žáka/žákyně z různých vyučovacích předmětů (projekty, centra aktivit, badatelny, referáty, soutěže, hodnotící listy apod.). Každý má založeno žákovské výběrové portfolio. Několikrát měsíčně žák/žákyně své portfolio upravuje a třídí, zařazuje do něj hodnotící listy své školní práce (evaluační a autoevaluační dokumenty). Portfolio je vlastnictvím žáka/žákyně a po ukončení školního roku si jej odnáší domů.

ŽÁKOVSKÉ PORTFOLIO

  1. Portfolio výrazně pomáhá při výuce i hodnocení žáků, učiteli umožňuje individualizaci výuky, monitorování pokroku

  2. Vedeme si portfolio výběrové, tříděné; žáci/žákyně se učí sami pojmenovat problém, shánět materiál a zpracovat je

  3. Do sběrných portfolií (naše desky k jednotlivým předmětům) se zakládají veškeré produkty podle vyučovacích předmětů

  4. Výběrové portfolio obsahuje jen práce, které žák považuje za nejlepší

  5. Třídit práce - páťáci předkládají už svůj dokument – to jsem já, to umím, to mne zajímá

  6. K portfoliu se připisují postřehy a je nutné si o něm povídat

  7. Zlepšuje se tím písemné vyjadřování i slovní hodnocení

  8. Oddíl vyřazené (zůstává v deskách jednotlivých předmětů)  – tam se ukládají zdánlivě nepotřebné dokumenty, dá se k nim vracet

  9. Je třeba naučit se dívat na své práce kritickýma očima! (mají nárok napsat něco špatně – teprve se to učí), učitelka chyby neopravuje, na to má právo jen žák nebo mohou požádat kamaráda, oni sami chtějí mít portfolio co nejlepší, tím, že neustále děti píší a opravují se, naučí se spoustu věcí

  10. Nedělají to pro paní učitelku, ale pro sebe

  11. Vyprávění dítěte o portfoliu má být následující: na čem pracovalo, co se povedlo, co se nepovedlo, mohou vyprávět, jak vypadá příprava doma, tím se vysvětlují nejasnosti

  12. Někdy mají rodiče tendenci zasahovat do kvality portfolia domácími pracemi, maminka může pomáhat, ne za ně pracova

  13. Žák má umět svou prezentaci obhájit!

  14. Portfolio umožňuje vidět svůj vlastní vývoj!

  15. Portfolio je cenný nástroj vede žáky K ODPOVĚDNOSTI ZA VZDĚLÁVÁNÍ, ALE JE TO JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ

  16. Žáci mohou dávat i mimoškolní práce – okomentovat, říká, jak by se zlepšili, kam směřuji, co proto udělám

  17. Slouží ke komunikaci mezi žáky, školou a rodiči (NA TRIPARTITĚ)

JAK S PORTFOLIEM PRACOVAT

  1. Popiš, proč jsi vybral tuto práci do portfolia?

  2. Jak tě tato práce posunula (např. v přemýšlení o učivu)

  3. Reflexe – myšlenková mapa na téma portfolio

  4. Výběrové portfolio – vyber si sám práce (pokrok, nástroj sledování pokroku- příležitost vést žáka k zodpovědnosti za své učení)

  5. Portfolio ti ukazuje osvojování dovedností a vedou tě k vzájemné pomoci

  6. Portfolio ukazuje tvou osobnost dítěte (ochrana informací)

  7. Přínosem ti bude – učení beze stresu, k tvořivosti, motivaci pro práci, k sebehodnocení i hodnocení ostatních

  8. Portfolio si můžeš odnést (umístění portfolií – stěhování…)

  9. Portfolio je jedním z nástrojů, nejen hodnocení, je to výraz tvé aktivity

  10. Výsledky vysvědčení můžeš zařadit do portfolia (je to sumativní hodnocení)

  11. Můžeš zařadit průběžné didaktické testy (které budou ověřovat zvládnutí určitých celků učiva)

  12. Volní charakteristiky – mají zkoumat především tvou ochotu a připravenost k plnění školních povinností

  13. Sociální charakteristiky – hodnotí tvou schopnost a ochotu žáků spolupracovat s druhými

  14. Aktivity mimo vyučování – sem si zařaď tvou zájmovou činnost, soutěže, olympiády

  15. Provedeme společně hodnocení portfolia

  16. Je to tvůj uspořádaný soubor prací za určitou dobu výuky – písemné práce, úvahy,výtvarná díla, projekty, záznamy z pozorování…