PORTFOLIO
Portfolio je složka prací žáka/žákyně z různých vyučovacích předmětů (projekty, centra aktivit, badatelny, referáty, soutěže, hodnotící listy apod.). Každý má založeno žákovské výběrové portfolio. Několikrát měsíčně žák/žákyně své portfolio upravuje a třídí, zařazuje do něj hodnotící listy své školní práce (evaluační a autoevaluační dokumenty). Portfolio je vlastnictvím žáka/žákyně a po ukončení školního roku si jej odnáší domů.
ŽÁKOVSKÉ PORTFOLIO
-
Portfolio výrazně pomáhá při výuce i hodnocení žáků, učiteli umožňuje individualizaci výuky, monitorování pokroku
-
Vedeme si portfolio výběrové, tříděné; žáci/žákyně se učí sami pojmenovat problém, shánět materiál a zpracovat je
-
Do sběrných portfolií (naše desky k jednotlivým předmětům) se zakládají veškeré produkty podle vyučovacích předmětů
-
Výběrové portfolio obsahuje jen práce, které žák považuje za nejlepší
-
Třídit práce - páťáci předkládají už svůj dokument – to jsem já, to umím, to mne zajímá
-
K portfoliu se připisují postřehy a je nutné si o něm povídat
-
Zlepšuje se tím písemné vyjadřování i slovní hodnocení
-
Oddíl vyřazené (zůstává v deskách jednotlivých předmětů) – tam se ukládají zdánlivě nepotřebné dokumenty, dá se k nim vracet
-
Je třeba naučit se dívat na své práce kritickýma očima! (mají nárok napsat něco špatně – teprve se to učí), učitelka chyby neopravuje, na to má právo jen žák nebo mohou požádat kamaráda, oni sami chtějí mít portfolio co nejlepší, tím, že neustále děti píší a opravují se, naučí se spoustu věcí
-
Nedělají to pro paní učitelku, ale pro sebe
-
Vyprávění dítěte o portfoliu má být následující: na čem pracovalo, co se povedlo, co se nepovedlo, mohou vyprávět, jak vypadá příprava doma, tím se vysvětlují nejasnosti
-
Někdy mají rodiče tendenci zasahovat do kvality portfolia domácími pracemi, maminka může pomáhat, ne za ně pracova
-
Žák má umět svou prezentaci obhájit!
-
Portfolio umožňuje vidět svůj vlastní vývoj!
-
Portfolio je cenný nástroj vede žáky K ODPOVĚDNOSTI ZA VZDĚLÁVÁNÍ, ALE JE TO JEN JEDEN Z NÁSTROJŮ
-
Žáci mohou dávat i mimoškolní práce – okomentovat, říká, jak by se zlepšili, kam směřuji, co proto udělám
-
Slouží ke komunikaci mezi žáky, školou a rodiči (NA TRIPARTITĚ)
JAK S PORTFOLIEM PRACOVAT
-
Popiš, proč jsi vybral tuto práci do portfolia?
-
Jak tě tato práce posunula (např. v přemýšlení o učivu)
-
Reflexe – myšlenková mapa na téma portfolio
-
Výběrové portfolio – vyber si sám práce (pokrok, nástroj sledování pokroku- příležitost vést žáka k zodpovědnosti za své učení)
-
Portfolio ti ukazuje osvojování dovedností a vedou tě k vzájemné pomoci
-
Portfolio ukazuje tvou osobnost dítěte (ochrana informací)
-
Přínosem ti bude – učení beze stresu, k tvořivosti, motivaci pro práci, k sebehodnocení i hodnocení ostatních
-
Portfolio si můžeš odnést (umístění portfolií – stěhování…)
-
Portfolio je jedním z nástrojů, nejen hodnocení, je to výraz tvé aktivity
-
Výsledky vysvědčení můžeš zařadit do portfolia (je to sumativní hodnocení)
-
Můžeš zařadit průběžné didaktické testy (které budou ověřovat zvládnutí určitých celků učiva)
-
Volní charakteristiky – mají zkoumat především tvou ochotu a připravenost k plnění školních povinností
-
Sociální charakteristiky – hodnotí tvou schopnost a ochotu žáků spolupracovat s druhými
-
Aktivity mimo vyučování – sem si zařaď tvou zájmovou činnost, soutěže, olympiády
-
Provedeme společně hodnocení portfolia
-
Je to tvůj uspořádaný soubor prací za určitou dobu výuky – písemné práce, úvahy,výtvarná díla, projekty, záznamy z pozorování…