ZAČÍT SPOLU
Jak vypadá den ve třídě „Začít spolu“.
Konkrétní struktura dne a délka jednotlivých činností se vždy řídí potřebami dětí a odvíjí od tématu, na němž ve třídě pracují.
1) Ranní kruh
Ranní kruh je místo pro společné setkávání, sdílení zážitků, naladění se na program dne a seznámení se s plánem dne. Součástí Ranního kruhu je i práce s ranní zprávou.
2) Společná práce
Po ranním kruhu obvykle následuje společná práce. Jedná se nejčastěji o učební aktivity, v nichž celá třída pracuje na společném zadání. Děti pracují samostatně nebo kooperativně ve dvojicích či malých skupinkách. Nejčastěji je při společné práci vyučován český jazyk a matematika.
3) Práce v centrech aktivit
Úkoly pro práci v centrech aktivit se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují. Úlohy vedou děti k přemýšlení a praktické činnosti. Kromě základních (povinných) úkolů jsou připraveny i „výzvy“. Centrum aktivity si děti vybírají podle své volby a předem daných pravidel (obvykle se zapisují do tabulky), během týdne/dvou týdnů projdou všemi centry. Učitel přechází do role pozorovatele a pomocníka.
Centra aktivit:
- matematika,
- čtení a psaní,
- objevy,
- ateliér.
Jsou centra aktivit něčím výjimečná?
- práce v malých skupinách,
- aktivní učení na základě vlastní zkušenosti,
- rozvoj samostatnosti,
- individualizace,
- možnost volby zvyšuje motivaci a zodpovědnost.
4) Hodnotící kruh
Na závěr dne se všichni opět sejdou, V hodnotícím (reflektivním) kruhu děti prezentují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti, dávají doporučení dalším skupinám, které budou v centru aktivit pracovat, učí se od sebe navzájem. Je zde prostor pro vzájemné hodnocení mezi dětmi a samozřejmě i pro hodnocení učitele.
Pokud v některém týdnu nejsou centra aktivit, práce probíhá podle rozvrhu hodin.