Jako jeden ze základních prostředků hodnocení dítěte využíváme portfolio. Portfolio je kolekcí (souborem) prací dítěte, které shromažďujeme. Poskytuje dítěti, jeho rodičům a učitelům různorodé informace o pokrocích, kterých dítě dosáhlo a ukazuje jeho vývoj.
Portfolio v naší třídě má podobu pákového zakladače, v němž jsou 4 závěsné rychlovazače pro každé čtvrtletí jeden, do nichž si děti ukládají své práce.
K čemu je portfolio dobré?
Ilustruje konkrétní práci dítěte (vypovídá o aktivitách a úkolech, na kterých dítě pracovalo).
Poskytuje dítěti, rodiči i učiteli informace o pokroku dítěti.
Komplexně dokumentuje vývoj a učení dítěte (ve všech oblastech).
Umožňuje dětem účastnit se hodnocení vlastní práce.
Je podkladem pro individuální konzultace rodiče, dítěte a učitelky (triády).
V první třídě se teprve učíme pracovat s portfoliem. Začínáme tedy se sběrným portfoliem, které představuje souhrn veškerých prací dítěte za dané období.
Posílání portfolia domů
Zapojení rodičů do hodnocení dítěte neomezuji pouze na posílání zpráv o dítěti. Rodiče si o jeho pokroku udělají mnohem lepší obrázek, mohou-li si prohlédnout konkrétní ukázky jeho práce. Proto si děti svá portfolia nosí pravidelně domů a konzultují výsledky své práce se svými rodiči.